« »
1 2 3 4 5 6

I.
Kali terakhir aku mencoret di sini, well, I lost counted. 

And up until now, tak pernah pulak aku jangka yang aku akan kembali. Still, semuanya mungkin sudah tersurat-ceh. Ayat tak boleh blah. Siapa sangka. Katanya dah give up, tapi datang balik. 

Days passed. PT3 habis, SPM habis. Berapa jauh dah perjalanan aku, still aku masih termenung dengan nasib diri aku. Bukan nak kata hidup aku ni susah, it just, biasa lah kan, student. Lebih-lebih lagi kalau engkau ni jenis manusia yang memang suka jaga hati orang. Betul ke? Tepuk dada, tanya diri sendiri. 

Dah 3 bulan lebih, since my 18th birthday berlalu. Ha, aku dah tua. 18 sudah, bukan lagi kanak-kanak yang mama and papa boleh manjakan. "Dah besar kan", sindiran biasa yang memang takkan tak pernah tak keluar. Yet, I did took a pride over the fact that I'm older now. Although, ada jugak hari yang tiba, aku tiba-tiba jadi blue semacam and tanya nasib aku kenapa aku ni sulung. Biasalah. Aku yakin, korang yang sulung or kakak, or abang akan mengeluh. You're the oldest, so people expected load of things from you; your little siblings looked up upon you because you're their role model ( tapi, aku doubt adik-adik aku nak jadikan aku as role model. Lebih-lebih adik-adik lelaki aku 4 orang tu ) and you need to be the one who lead. 

Dah 18, perjalanan masih jauh. Tahun ni, baru pertama kali aku officially berpisah dengan parents aku, my dearest best friend and soulmate, my little sister, adik-adik lelaki aku yang liar tu and of course, katil lembut aku yang aku sayang sampai malas nak bangun pagi pergi sekolah- cabaran, gila. 

Kau bayangkan, on your 18th birthday, hari tu jugak hari pendaftaran kau ke universiti yang kau pilih tu, and dengan jelas lagi nyata, tuan-tuan and puan-puan, kau kena say bye-bye to your family. Sedih? Sedih ke aku hari tu? Keberatan je. Selesai pendaftaran, and intai-intai dorm aku, akhirnya I had to say goodbye to them. Diorang nak balik, tapi kaki aku ikut sekali. All kind of thoughts come across your mind; the worst possibilities that could happened. And one of them, mati aku, takdak kawan lah aku nanti. Jadi kera sumbang la aku nnt. But, obviously benda tu tak terjadi. 

Orientation days lasted for three days and for that three days tu aku menangis sebab rindu kat rumah. I did thought about my parents, sengaja nak lebatkan air mata. And it worked. Hah, kau tahu apa. Tapi, after that, aku okay. Good as new. Roommate aku okay ( Lol, you thought wrong, B ). 

First day cam anak ayam hilang mak. Entah nak pergi mana sebab diorang tak ada kata apa-apa pasal ke mana budak-budak Sem 1 nak pergi. Well, kebenarannya, Miss J ada buat bagi notice di Facebook group about all Sem 1 student needed to berkumpul kat KT5 building. But, aku tak tahu kenapa the next day aku still blurred. Kalau fikir balik, aduh, malu. Apalah aku ni. Macam sesat jalan. Yada-yada, first week dipenuhi dengan sesi pengenalan antara lecture kitaorg and kawan-kawan sekelas. 

Tapi misfortune aku tak stopped di situ. 

Sebut je nama major aku, confirm semua orang tak pernah dengar. Even most lecture ( kitaorg panggil TTO ) pun tak pernah dengar. New major lah, konklusinya. So, pendedahan kepada major kitaorg tu very minimum. And the result is, bleh, kurangnya student untuk apply masuk ke major kitaorg. Overall total for my major sorang is 2 people. Sadisnya aku masa aku angkat tangan dengan roommate setia aku tu masa kat auditorium. Baru berhajat nak ramai lelaki dalam kelas ( gatal.). Tapi, benda tu tak jadi halangan. Dua orang ke seorang ke, kita teruskan. Since, for Sem 1 & 2, sukatan subjek kitaorg mostly covering the basics one. Nanti sem 3, baru kitaorg akan didedahkan kepada sukatan entah natang apa benda yang kita apply tu. 

And for me, it was Engineering in Technology ( Industrial Communication System ). 


Labels: ,

Friday 1 September 2017 • 07:08

Intro




archive



credit


design and template originally by ayuni